تبلیغات
نادرترین وبلاگ - راه‌های کاهش مصرف سوخت در موتورها
مقاله های درسی دانش آموز

راه‌های کاهش مصرف سوخت در موتورها

تاریخ:دوشنبه 5 فروردین 1392-08:21 ب.ظ


با توجه به سهمیه‌بندی بنزین  و افزایش قیمت آن در سالهای جاری آگاهی از راه‌هایی جهت كاهش مصرف سوخت خودرو برای رانندگان می‌تواند مفید باشد تا هم در میزان مصرفی بنزین صرفه‌جویی شود و هم سایر هزینه های خودرو كاهش یابد. برای پیدا كردن راه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت ابتدا باید عوامل مؤثری بر مصرف سوخت را شناسایی كرد. این عوامل شامل عوامل محیطی  نحوه رانندگی  خودرو و موتور خودرو می‌باشد.


1.      عوامل محیطی:

2.      تأثیر عوامل محیطی بر مصرف سوخت اجتناب‌ناپذیر است مانند دمای هوا درصد گازهای موجود در هوا و بخصوص بخار آب (رطوبت) ارتفاع از سطح دریا (فشار هوا)

2. نحوه رانندگی می‌تواند در مصرف سوخت خودرو بسیار مؤثر و گاه تا 30 درصد اختلاف بین مصرف سوخت در بهترین و بدترین نحوه رانندگی را مشاهده می‌شود. توجه به ترافیك و برنامه‌ریزی جهت انتخاب مسیر صحیح ودوری از ترافیك و خیابان‌های شلوغ شروع حركت با شتابگیری كم و رانندگی ملایم و پرهیزاز هیجان ورانندگی با سرعت مناسب استفاده صحیح از كلاچ و دنده مناسب در هر سرعت و انتخاب دور موتور مناسب  با آن سرعت.

       رانندگی توأم با هیجان و بالا بردن دور موتور تا مرز مجاز و فراتر از آن علاوه بر افزایش قابل توجه در مصرف سوخت عمر موتور را كاهش داده و خرابی آنرا زیاد می‌كند.

هیدروژن سوخت آینده

هم‌اکنون ، بحران انرژی در جهان به یک مشکل عمده برای کشورها تبدیل شده و به همین دلیل ، دولت‌ها به خودروسازان فشار می‌آورند تا با استفاده از روش‌های مختلف ، سبب کاهش مصرف خودرو شوند. به‌طور نمونه ، در این راستا خودروسازان آمریکایی دستور گرفته‌اند که خودروهای کم‌مصرف تولید و در افق دراز مدت خود به سوی استفاده از سوخت غیر فسیلی در خودرو حرکت کنند.

 

خودروهای هیبریدی

یکی از این روش‌ها که بیشتر توسط خودروسازان ژاپنی در حال پیگیری است، استفاده از خودروهای هیبریدی است. خودرو هیبریدی که از سوی شرکت تویوتا در سال 1998 ارائه شد، یک راه حل مناسب برای کاهش مصرف سوخت خودروهای بنزینی تا حدود 50 درصد است که مشکل مصرف زیاد بنزین را از طریق تولید اینگونه خودروها می‌توان بهبود داد.

خودروهای هیبریدی ، ترکیبی از موتورهای الکتریکی با موتورهای درون‌سوز هستند و در تولید این خودروها سعی شده که وضعیت سوخت بهبود پیدا کند. البته پیش‌بینی می‌شود تقاضای این خودرو تا پایان دهه اخیر میلادی بیش از سه درصد تقاضای فعلی نباشد و این در حالی است که دولت آمریکا پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای بنزین در این کشور تا سال 2012 با 17 درصد افزایش به 64.10 میلیون بشکه در روز برسد. اما خودروهای هیبریدی همچنان سهم بسیار کمی از خودروهای آمریکا را تشکیل خواهند داد و در سال جاری سهم خودروهای هیبریدی از بازار خودرو آمریکا حدود 3.1 درصد خواهد بود.

هیبرید کردن خودروها در جهان به سه روش موازی ، ردیفی و ترکیبی انجام می‌شود که در روش سری ، موتور احتراق داخلی فقط کار تولید برق را انجام می‌دهد و موتور برقی ، خودرو را حرکت می‌دهد. در روش موازی موتور احتراق داخلی به‌صورت مستقل کار می‌کند و موتور برقی نیز به‌صورت مستقل کار می‌کند و این عملکرد از طریق یک ECU ( مغز هوشمند ) کنترل می‌شود. در روش ترکیبی نیز دو گونه موازی و ردیفی باهم به صورت ترکیب شده ، استفاده می‌شوند که این روش بیشترین قابلیت را دارد و تنها مشکل این طرح پیچیدگی فوق‌العاده آن است.

بازگشت خودروهای دیزلی

روش دیگری که برای کاهش مصرف خودروها استفاده می‌شود، استفاده از گازوئیل در خودروهای سواری است. بنا بر مطالعات انجام ‌شده به‌طور متوسط استفاده از موتورهای دیزلی به جای موتورهای بنزینی 30 درصد صرفه‌جویی در پی دارد؛ ضمن این که خودروهای دیزلی بین 20 تا 65 درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

امروزه در خودروهای سواری دیزلی مصرف چهار لیتر گازوییل به ‌ازای هر 100 کیلومتر معمول است، ولی در خودروهای سواری بنزینی مصرف شش لیتر در هر 100 کیلومتر ایده‌آل‌ترین حالت است. به همین دلیل است که در آلمان و فرانسه استفاده از خودروهای دیزلی بسیار رواج یافته است، به گونه‌ای که 60 درصد خودروها از سوخت دیزل بهره می‌برند.

بازده حرارتی موتورهای بنزینی در حدود 26 درصد است؛ حال‌ آن که این بازده در موتورهای دیزلی 42 درصد گزارش شده است. موتورهای دیزلی 20 درصد افزایش گشتاور و 25 درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهای مشابه بنزینی دارند.

موتورهای جدید بنزینی در راه

راه دیگری که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهینه سازی موتورهای بنزینی موجود با اصلاح اتاق احتراق و نحوه پاشش است. از زمانی که موتورها به جای سیستم کاربراتوری که سیستم مکانیکی برای پاشش سوخت در موتور بوده ، از سیستم‌های انژکتوری استفاده می‌کنند، مصرف سوختشان حدود 20درصد کاهش یافته و حال با بررسی‌های انجام شده ، با توسعه این سیستم‌ها موتورهای بنزینی کم‌مصرف‌تر تولید خواهد شد.

هیدروژن ، سوخت فردا

راه دیگری که برای دراز مدت در نظر گرفته شده ، استفاده از هیدروژن در موتورهای پیل سوختی و هیدروژنی است که خروجی آن تنها آب است. در خودروهای پیل سوختی از واکنش هیدروژن و اکسیژن ، برق تولید و از برق تولیدی نیز برای به حرکت در آوردن چهار الکتروموتور استفاده می‌شود و خروجی سیستم نیز آب است.

 

استفاده از باتری یون لیتیم

در بعضی موارد ، نیروی محرکه خودرو از یک باتری یون لیتیم تامین می‌شود که شارژ آن توسط مولد پیل سوختی انجام و سوخت مولد پیل سوختی نیز با توجه به تبدیل گاز طبیعی به هیدروژن تامین می‌شود. هم اکنون بزرگترین مشکل این خودروها ، سختی تهیه هیدروژن و تاسیسات آن و همچنین مشکل بودن ذخیره آن و گران بودن پیل‌های سوختی است.

 

استفاده از موتورهای درون سوز

نوع دیگر استفاده از سوخت هیدروژن ، موتورهای درون سوز با سوخت هیدروژن است. شرکت بی.ام.و به‌تازگی خودروهای هیدروژنی را که با موتور احتراق داخلی کار می‌کند، ساخته است. مهندسان این شرکت در این خودرو هیدروژنی با یک آرایش خورجینی دارای ‌12 سیلندر توانستند با به‌کارگیری سوخت هیدروژن ‌285 اسب بخار قدرت تولید کنند.

مواردی كه مطرح خواهند شد، صرفاً جهت پایین آوردن مصرف سوخت است و لزوماً نمی‌تواند بهترین راندمان را به همراه داشته باشد. برخی نكات حتی معكوس خواهند شد.

با توجه به جیره بندی شاید استفاده از راه‌های كاهش مصرف بنزین برای عده ای مفید باشد. گرم كردن ماشین در صورتیكه هوای بیرون برای خودتان سرد نیست لزومی ندارد برای روشن كردن پس از روشن نمودن می‌تواند حركت كنید. بهترین راه كاهش مصرف سوخت حركت كم شتاب است. تخت گاز نكنید و اجازه بدهید سرعت ماشین به آرامی زیاد شود. دور موتور را نه زیاد بالا ببرید و نه زیاد پایین نگه دارید معمولاً برای خودروهای ایرانی دو موتور 2 الی 4 هزار بهترین حالت است معمولاً برای خودروهای دور موتور 3 هزار بهترین حالت است. سرعت خودرو را حداكثر تا حدود 80 یا 90 نگهدارید زیرا بیش از آن نیروی هوا مصرف بنزین را زیاد خواهد كرد.

در سرپایی‌ها هرگز دنده را خلاص نكنید در حالت خلاص موتور برای روشن ماندن بنزین می‌سوزاند اگر ماشین در دنده باشد چون موتور توسط گیربكس حركت می‌كند در دنده‌ای مناسب بگذارید (دنده 3 یا 4) و اصلاً گاز را فشار ندهید. در سر بالایی‌ها هم سعی كنید دور موتور مناسب باشد دور موتور كم در سر بالایی (زیر 3 هزار) مصرف سوخت را زیاد می‌كند.

 خاموش و روشن كردن ماشین پشت چراغ قرمز لزومی ‌ندارد. سعی كنید مسیری را بروید كه كمتر چراغ قرمز یا توقفگاه داشته باشد اگر مسیر طولانی بشود نیز بهتر است از اینكه پشت حتی یك چراغع قرمز بمانید. ترمز كردن اثری بر مصرف بنزین ندارد پس در ترمز كردن هیچوقت شك نكنید حتی ترمز كردن شدید هم مصرف بنزین را زیاد نمی‌كند. سعی كنید با سرعت ثابت حركت كنید و خیلی سرعت ماشین را كم و زیاد نكنید. عوض كردن دنده‌ها در سرعت مناسب خیلی مهمه سعی كنید دنده را در وضعیتی عوض كنید كه خودرو هیچ تكانی نخورد.

رانندگی در شهر و جاده

1 در رانندگی با دو موتور بالا پرهیز كنید. این كار حتی تا 40% مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

2 «كم گاز» رانندگی كنید. سعی كنید پدال گاز را در یك سوم وحتی در یك چهارم ارتفاع آن حفظ كنید.

3 بهتر است زودتر به دنده سبك‌تر بروید. این عمل را در سربالایی‌ها به هنگامی انجام دهید كه دور موتور شما به كمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینی‌ها به دور موتور توجه نكنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبك تر بروید) و گاز را رها كنید (در سراشیبی‌های تند این كار خطرناك است). در كفی‌ها هنگامی كه دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. كمتر معكوس بكشید، با ترمز دور موتور را كاهش دهید بعد دنده را كاهش دهید. دقت كنید كه افزایش دنده در سر بالایی‌ها، وقتی دور موتور پایین است (كمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب می‌رساند.

4 هر چه سرعت شما بالاتر باشد (تا حد مجاز!) و در دنده سبكتری حركت كنید مصرف بنزین خودرو كمتر خواهد بود (به نسبت مسافتی كه طی می‌كنید). در هر دنده و سرعتی كه حركت می‌كنید، دو پارامتر «دور موتور پایین» و «حركت كم گاز» را فراموش نكنید. و برای خودرویی چون پیكان به هیچ وجه این نسخه تجویز نمی‌شود چون قدر سرعت بالاتر می رود مقاومت هوا هم بیشتر می‌شود.

حال به چند پاسخ مهم در رابطه به كاهش مصرف بنزین پاسخ می‌دهیم:

صبح‌ها روشن شدن خودرو با اولین استارت مهم است؟

بله. اگر با اولین استارت روشن نشد ببینید خودروتان انژكتوری است یا كاربراتوری. اگر انژكتوری بود بهتر آن است كه به تعمیر گاه‌های دارای دستگاه دیاگ مراجعه كنید ولی اگر كاربراتوری بود مراجعه به یك تعمیر كار زبده كافی است. اگر در هوای سرد اتومبیل شما گرم می‌شود احتمالاً باید ترموستات آن را عوض كنید. به هر حال اقدام هر یك از این امور در صورت عدم دسترسی به تعمیر گاه برای خود شخص امكان دارد.

برخی عادت دارند صبح قبل از روشن كردن خودروشان، كاپوت را بالا بزنند و دقایقی از وقت خود را صرف بازرسی قطعات موتور كنند آیا این كار هر روز صبح ضروری است؟

خودرو با صاحبش حرف می‌زند و ایرادهای خود را راننده اطلاع می‌دهد! مثلاً وقتی لوله اگزوز شم صدا می‌كند یا از درون آن دود بیرون می آید حتماً موتور سعی دارد چیزی به شما بگوید!

پیش از روشن نمودن موتور اتومبیل خود ابتدا به ناحیه زیر كاپوت نگاهی بیندازید تا ببینید آیا همه اجزا و وسایل در وضعیت مناسبی قرار دارد و كار خود را درست انجام می‌دهند یا خیر.

اگر فیلتر هوا كثیف باشد و با سرعت 80 كیلو متر در ساعت حركت كنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم كیلو كمتر جلو می‌رود. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل 15 كیلو متر جلو می‌رود، وقتی فیلتر هوا كثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می كند ولی معادل 5.14 كیلو متر جلو می‌رود.

اگر سوپاپ تهویه كارتر را نیز درست كار نكنید راندمان و بازده موتور كاهش می یابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.

اگر شمع‌ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه كم بیاورد، مصرف سوخت تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یك تنظیم ساده میزان كربن مونوكسید كربن و هیدرو كربن‌های خروجی از اگزوز به اندازه 40 تا 50 درصد كاهش می‌یابد. با این كار هم در مصرف سوخت كاهش می‌یابد و هم عملكرد موتور بهتر می‌شود.

اگر تسمه‌های مختلفی كه پروانه، واتر پمپ، دینام و انواع وسایل دیگر را به موتور وصل می‌كند، بیش از اندازه شل یا سفت باشد بازده موتور به شدت كاهش می‌یابد. تسمه باید حدود 1.25 سانتی متر آزادی داشته باشد و ساییده و نخ‌نما نباشد.

اگر ترمز تنظیم نباشد، ممكن است در حین حركت خودرو با كاسه یا دیسك ترمز تماس داشته باشند و در برابر حركت چرخ برای چرخیدن توان بیشتری لازم داشته باشد. بهترین راه این است كه زیر چرخ جگ بزنید و آنرا با دست بچرخانید. اگر ترمز با كاسه یا دیسك اصطكاك داشته باشد، وقتی می‌خواهید چرخ را بچرخانید مقاومت انرا حس خواهید كرد.

اگر لوله اگزوز اتومبیل شما صدای غیر عادی می‌دهد، ممكن است سوراخ شده باشد.

در مورد گرم كردن صبح‌گاهی موتور به صورت كاركردن درجا راه حل اساسی چیست؟ آیا اگر این كار را نكنیم پوسته موتور ترك می‌خورد؟

 

حركت تا 2 كیلومتر با موتور سرد، تا 70 درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده می‌كند.

ولی برای گرم كردن موتور احتیاجی به گرم كردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم كردن موتور اتومبیل‌های قدیمی می‌توانید پس از یك دقیقه راه بیفتد. اما برای گرم كردن خودرو ابتدا كمی آهسته در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد. این گفته صحیح است؟

بله. شاید باور نكنید اما حتی در هنگام گردش به چپ بنزین بیشتری مصرف می‌شود تا هنگام گردش به راست ناگریز باید توقف كرد و موتور ماشین باید مدتی درجا كار كند و این یعنی بنزین بسوزاند اما جلو نرود تا راه باز شود و شما بتوانید به چپ گردش كنید.

در این هنگام نیز برای هیكل سنگین اتومبیل را از حالت سكون به حالت حركت در بیاورید كه این هم مستلزم مصرف كردن بنزین اضافی است. به همین دلیل با دور زدن میدانی كه در نزدیكی شماست، یا از محل دور برگردان، بنزین كمتری مصرف می شود تا دور زدن در وسط خیابان.

خیر. راننده باید قبل از اینكه صدای زوزو موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض بكند و به دنده‌های بالاتر برسد. راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرد. به حركت آوردن خودرو از حالت سكون نیازمند مصرف كردن توان زیادی است. می‌توانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی سرعت خود را افزایش دهید، می‌توانید تا 50 درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفه‌جویی كنید.

یكنواخت رانندگی كنید. موج‌های توقف و حركت ترافیك را در نظر بگیرید تا ناگریز از توقف نشوید. قبل از رسیدن به سربالایی، به تدریج سرعت خود را افزایش دهید به این ترتیب خودروی شابخشی از مسیر را بدون زحمت روی پدال گاز فشار ندهید. تا سرعت اولیه خود را حفظ كنید، مگر در حالتی كه راه را بند آورده باشید.

در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن شما را تا پایین سرازیری می‌برد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور كمی استراحت كند.

زمان خاصی را برای بنزین زدن مد نظر داشت؟

یا صبح زود یا شب كه هوا خنك‌تر است بنزین بزنید. بنزین هم مثل هر چیز دیگر در هوای گرم منبسط می‌شود. با افزایش دما به میزان 18 درجه سانتیگراد، 50 لیتر بنزین تقریباً به اندازه یك لیتر منبسط می‌شود. یعنی اگر در دمای 30 درجه سانتیگراد بالای صفر، 50 لیتر بنزین در باك خودروی خود بریزید و كنار پمپ بنزین توقف كنید تا هوا خنك شود و به 12 درجه سانتیگراد بالای صفر رسد، سرباك تقریباً به اندازه 1 لیتر پایین می رود. هرگز باك را بیش از اندازه پر نكنید. كمی بگذارید خالی بماند. اگر باك بنزین را تا خرخره پر كنید وقتی درب باك را ببندید و راه بیفتد اگر از سربالایی بالا روید یا خودرو را در آفتاب پارك كنید، بنزین از بالای باك بیرون می‌ریزید.

انجام چه اقداماتب را از سوی راننده برای مصرف بهینه سوخت اتومبیل ضوری است؟

اگر لاستیك‌های اتومبیل كم‌باد باشند، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً 1.5 كیلومتر راه خواهید پیمود. به علاوه لاستیك‌های كم باد سریعتر ساییده می‌شوند. پس به اندازه كافی هوا به لاستیك برسانید. با توجه به رسیده فصل گرما لاستیك‌های گل برفی و لاستیك‌های یخ شكن را هر چه زودتر عوض كنید. این لاستیك‌ها مصرف سوخت را افزایش می‌دهند.

باربند ظاهر گمراه كننده‌ای دارد. خیلی سبك به نظر می‌رسد و روی آن هم می‌شود هر چیزی را گذاشت. اما باربند به ویژه وقتی كه بار روی آن باشد مقاومت بسیار زیادی در برابر هوا ایجاد می‌كند و جریان هوا را در اطراف اتومبیل‌تان مختل می‌سازد. اگر ناگریز شدید باربند ببندید، دست كم بعد از اتمام كارتان آنرا باز كنید و باربند را همه جا با خودتان نبرید.

وقتی كولر اتومبیل روشن باشد با مصرف هر لیتر بنزین بسنجید. مثلاً اگر با سرعت 50 كیلومتر در ساعت رانندگی می‌كنید و گاز می دهید تا سرعت خود را به 80 كیلو متر در ساعت برسانید، در حال كه می دانید 300 متر جلوتر باید سرعت خود را كم كنید تا مثلاً از چراغ چشمك‌زن یا میدان بگذارید، بنزین گرانبها را بیهوده برای رسیدن به سرعتی تلف كرده اید كه خیلی زودتر باید آنرا كاهش دهید.

آیا موتورشویی و تمیز نگه داشتن اجزای زیر كاپوت خوب است یا نه؟

بسیاری عقیده دارند آنچه كه دیده نمی‌شود ضرری به حال ما نخواهد داشت و هرگز خودشان را به زحمت نمی‌اندازند كه موتور اتومبیل و محفظه زیر كاپوت را تمیز كنند. البته درست است كسانی كه اتومبیل و محفظه زیر كاپوت را تمیز كنند. البته درست است كسانی كه اتومبیل خود را می‌خواهند بفروشند یا به نمایش بگذارند یا آدم‌های وسواسی همواره موتور اتومبیل خود را تمیز نگه میدارند اما دلایل عملی‌تری برای پاكیزه نگه داشتن این ناحیه و حذف گریس روغن بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد.

 روغنی كه در بدن سیلندر گرم شده در كارتر باید خنك شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنك كنندگی خود را اجرا كند. كارتر از طریق تماس با هوایی كه هنگام حركت اتومبیل زیر آن جریان دارد خنك می‌كنند. بخش از گرمای وتور و نیز سایر اجزای فلزی زیر كاپوت نیز از طریق تماس بدنه آنها با هوا دفع می‌شود.

 اگر لایه‌ای از روغن و گریس و گرد و غبار و حشرات بی جان و احتمالاً هزار و یك جور آشغال دیگر روی بدنه موتور و وسایل دیگر را پوشانده باشد؟

مبادله گرما بین سطح این وسایل و هوا وجود ندارد و در حقیقت موتور گرم می‌ماند. موتور گرم قدرت كافی ندارد و در حقیقت بخش عمده بنزین مصرفی را به گرما تبدیل می‌كند و شما برای طی مسافت ثابت باید مقدار بیشتری بنزین مصرف كنید.

آیا تعویض به موقع روغن موتور ارتباطی به مصرف بنزین دارد؟

بله. اگر روغن موتور اتومبیل خود را به موقع و به صوت منظم عوض كنید و همیشه موتور را طوری تنظیم كنید ه در اوج قدرت و بازده باشد احتمالاً متوجه می‌شوید كه مصرف بنزین خودروی شما در مقایسه با گذشته چقدر كاهش می‌یابد. اگر سوپاپ تهویه كارتر خوب كار نكنید بازده موتور كم می‌شود و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی كاهش وجود دارد كه همین موضوع موجب افزایش مصرف سوخت هم می‌شود.

35 توصیه برای کاهش مصرف سوخت به نقل از شرکت ایران خودرو

1- هرچه می توانید وسایل کمتری در ماشین خود بگذارید. هرچه ماشین سبک تر باشد کمتر بنزین مصرف می کند.

2- با سرعت نرانید. اگر با سرعت 90 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید می توانید 21 درصد بیشتر از زمانی پیش بروید که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت می رانید.

3- طوری برنامه ریزی کنید که مجبور نشوید برای به موقع رسیدن سریع رانندگی کنید.

4- وقتی ماشین را روشن می کنید لازم نیست بیش از 30 ثانیه درجا کار کند. ماشین های جدید طوری طراحی شده اند که حتی در هوای سرد می توانند بلافاصله راه بیفتند.

5- اگر باید بیش از 30 ثانیه بایستید نگذارید ماشین درجا کار کند. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنید و بعداً دوباره آن را روشن کنید.

6-فشار پایتان را روی پدال گاز تغییر ندهید. سعی کنید تاجایی که ممکن است با گاز یکسان برانید.

7- باد چرخ ها را همیشه تنظیم کنید؛ به خصوص وقتی هوا سرد می شود یا در جاده با سرعت بالا می رانید حتماً برای تنظیم باد مراجعه کنید.

8- تا جایی که می شود تهویه هوا را روشن نکنید به جای آن شیشه ها را پایین بکشید.

9- «تیک آف» نکنید. وقتی ماشین را روشن می کنید خیلی آرام پدال گاز را فشار بدهید.

10- از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. هرجا که امکان دارد مثلاً در بعضی چراغ قرمزها از خیلی قبل پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد.

11- وسایل اضافی را که موجب ایجاد مقاومت در برابر باد می شوند بردارید. مثلاً باربند یا باربند اسکی را در زمانی که به آنها احتیاج ندارید باز کنید.

12- حواستان را جمع کنید که حتماً پیش از حرکت ترمزدستی را بخوابانید.

13-هیچ وقت پیش از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین

می شود و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها.

14- پیش از راه افتادن و در مسیرهای درون شهری به رادیو پیام گوش بدهید و وارد راه هایی که بسته یا پرترافیک است نشوید.

15- در باک بنزین خود را وارسی کنید که خوب بسته بشود.

16- هرچه زودتر به دنده های سبک بروید. اگر ماشین دنده اتوماتیک دارید یک ثانیه زودتر پایتان را از روی پدال گاز بردارید.

17- وقتی می بینید دارید از ماشینی سبقت می گیرید این کار را هرچه سریع تر انجام بدهید. .معطل نکنید.

18- تنظیمات ماشین را ماه به ماه وارسی کنید تا زیادی سوخت مصرف نکند.

19- هرچندوقت یک بار ترمزهای ماشین را وارسی کنید و اگر لازم بود آنها را تنظیم کنید. اگر ترمز کاملاً تنظیم نباشد مقاومت زیاد و سوخت بیشتری مصرف می شود.

20- موقع خرید خودرو تاجایی که نیازتان اجازه می دهد سعی کنید خودروی کوچک تری انتخاب کنید. هرچه خودرو کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزین کمتری مصرف می کند.

21- در انتخاب خودرو ماشین هایی که مجهز به لوازم پرمصرف هستند را کنار بگذارید؛ تهویه مطبوع، لوازم برقی مانند شیشه برقی یا قفل مرکزی و دنده اتوماتیک از این دسته خودروها هستند.

22- اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می کنید خودرویی با رنگ روشن خریداری کنید و تودوزی آن را هم روشن انتخاب کنید تا نور و گرما را بازبتاباند. شیشه های مات هم از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری می کند.

23- از لاستیک های رادیال استفاده کنید تا اصطکاک کمتری بین تایر و جاده ایجاد بشود.

24- موقع رانندگی بگذارید چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد یکباره ترمز بگیرید.

25- فرمان اتومبیل را ثابت نگه دارید البته تا جایی که ممکن است. هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری هم

می سوزاند.

26- باک ماشین را زیادی پرنکنید چون ممکن است سرریز بشود یا در سربالایی های تند چکه کند.

27- زمستان ها تایر خودروی خود را با تایرهای یخ شکن جایگزین کنید یا اینکه با کمترین برفی که آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیراین صورت موتور ماشین بیشتر کار می کند و بنزین بیشتری می سوزاند.

28- وقتی از دور می بینید که جاده سربالایی می شود پیش از آنکه به آن برسید سرعت بگیرید و وقتی روی شیب هستید سرعت تان را همان اندازه حفظ کنید. اگر در سربالایی گاز بدهید بنزین خیلی زیاد مصرف می شود.

29- فیلتر هوا را زودبه زود وارسی کنید و اگر کثیف بود آن را تعویض کنید.اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا به موتور مختل می شود و بنزین بیشتری می سوزاند.

31- ممکن است لاستیک های پهن و اسپورت به نظر زیبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا می برند.

32- روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد می شود و با مقدار ثابت سوخت می توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید.

33- به جای برنامه های تفریحی بیرون از خانه و گشت وگذار در خیابان ها دوستانتان را به خانه خود دعوت کنید.

34- اگر نوع شغل تان طوری است که می توانید آن را در خانه انجام بدهید از رئیس تان اجازه بگیرید و یک یا دو روز درهفته را به محل کار نروید و کارها را در خانه دنبال کنید. اگر هم خودتان رئیس جماعتی از کارمندان هستید ببینید کدام یک از کارمندان می تواند کارش را در خانه انجام بدهد و به او این اجازه را بدهید.

35- وقتی نزدیک مقصد موردنظرتان می شوید در اولین جای پارکی که دیدید پارک کنید و به امید پیدا کردن جای پارک درست روبه روی مقصدتان در خیابان بالا و پایین نروید. از کمی پیاده روی ضرر نمی کنید.

نتیجه گیری:

می‌توانید به ازای هر خودرو دست كم 600 لیتر سوخت كمتر مصرف كنید و یا به عبارتی در سال 50 هزار تومان كمتر پول بنزین بدهید. البته اگر قیمت واقعی بنزین را یك چیزی حدود 50 سنت یا 500 تومان در نظر بگیریم رقمی كه از محل صرفه جویی سالانه عاید كشور می شود به ازای هر خودرو به 300 هزار تومان می‌رسد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
حمید
دوشنبه 5 فروردین 1392 08:51 ب.ظ
با عرض سلام و احترام وتبریک سال نو خدمت شما دوست عزیز و گرامی.
وبلاگ زیبا و پرمحتوایی داری...همیشه پایدار و خوشبخت باشی

خوشحال میشم قدم رنجه نموده و از وب سایت بنده نیز دیدن نمایید و از خدمات آنلاین ومطمین آن در تهیه نیاز کارت شارژ خود و عزیزانتان استفاده
نمایید که به صرفه ترین روش خرید کارت شارژ می باشد.
هر ماه چندین کارت شارژ با قرعه کشی جایزه داده میشود
2درصد شارژ رایگان برای ایرانسلی ها
از خداوند متعال بهترین ها رو واسطون آرزومندم.
در صورت صلاح دید ( خواهشا ) منت گذاشته ولینک آدرس ما رو در وبلاگ زیبایتان قرار دهید.

اجرتان نزد خدا ....

همچو خورشید باشید مهربان و سخاوتمند...
با کمال احترام.
www.09charge.com
فروش کارت شارژ با جایزه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر